Motorik og bevægelse


Som Motorikvejleder og DGI certificeret underviser stilles jeg ofte spørgsmålet:

Hvorfor fokus på bevægelse?

Jeg mener motorik og bevægelse er så vigtig og alle børn er født med en lyst til at bevæge sig, som skal stimuleres og holdes ved lige livet igennem.

 

Gennem min uddannelse som motorikvejleder og DGI Idræts Dagpleje, samt min arbejdserfaring, har jeg en meget stor viden om børns  bevægelse og motorik.

  

Så ud over sætte lege i gang med at hoppe, krybe og kravle osv. ved jeg hvad jeg skal lægge mærke til, og hvordan det enkelte barn kan stimuleres og udfordres så det hele tiden udvikler sig i positiv retning.

 

Alle børn er forskellige og skal derfor have forskellige udfordringer.

 

Jeg ser det enkelte barn som et individ og putter det ikke i en kasse ud fra alder men i stedet ud fra hvad det enkelte barn kan.

 

For at hjernen kan udvikle sig danner de tråde som sammenholder alle erfaringer. Ved bevægelse af hele kroppen stimulerer man disse dannelser, så man kan sige at børn lærer at sidde stille, høre efter og modtage informationer ved at være gode til at bevæge sig. Ved at være aktive og bevæge sig det meste af dagen, vil barnet også sove meget bedre både til middag og om natten.

 

Børn i min pasningsordning skal ikke læse og skrive, men de skal lære at høre efter, at modtage og udføre korte beskeder (du skal hente dine sko, du skal vaske dine fingre).

 

At blive udfordret hver dag giver børnene en tro på sig selv og det giver dem selvtillid – ‘jeg KAN!’. Selvfølgelig er der ting de ikke kan, det er jo det de skal lære.


Mottoerne hos os er :

Det har jeg ikke prøvet før -

så det kan jeg da helt sikkert godt !!

citat Pippi Langstrømpe           


Her har vi tid og ro til at gro 


At udfordringerne bliver tilpasset hvert enkelt barn og lærer dem at tro på sig selv, gør at de har lyst til at øve sig til de kan det. Det at falde ned når de balancerer, opfattes ikke som et nederlag, men som en udfordring. At se et barn der har øvet sig igen og igen endelig kunne udføre handlingen, om det er at balancere på bom, drikke selv, tage jakke på eller støvler af eller bare det at sige den rigtig farve er ikke vigtigt, men at se barnets glæde over at tænke " Yes jeg KAN" er det giver mening og glæde for mig

 

Et barn der er velstimuleret på sanseapparatet og motorisk er læringsparat og har mod på at udforske og prøve verden af.