Jeg synes at alle børn er værdifulde små mennesker og at det er vigtigt at møde dem respektfuldt og med anerkendelse. Derfor er mine pædagogiske værdier også baseret på dette grundsyn og lyder som følgende.
De pædagogiske værdier.
Jeg arbejder ud fra et anerkendende udgangspunkt, professionelt og personligt:
Jeg arbejder med professionel relationskompetence.
Jeg arbejder via omsorg:
I mit møde med barnet er jeg derfor altid opmærksom på at:
Metode:
Jeg bruger refleksion og forældre sparring, når jeg oplever et barn ikke trives. I samråd med forældre søger vi de rette redskaber/fagpersoner så barnet får de bedste betingelser for trivsel og udvikleing.
Jeg arbejder bevidst med anerkendende pædagogik, hvor det at respektere børns værdi og potentiale, samt at alle har noget at bidrage med til fællesskabet.
Pasningsordningen overordnede formål.
Udover disse punkter har Jeg også en vision om hvad der skal kendetegne de børn jeg sender ud i livet herfra. Jeg vil gerne være med til at skabe børn der er:
Børn der er kompetente i deres eget liv.
Mine tanker om læring for børn 0 – 3 år
Læring er en livslang udviklingsproces. Vi anerkender, at barndommen er den periode i et menneskes liv, hvor der sker størst læring. Her bliver der tilbudt udviklende aktiviteter og processer, der understøtter, udfordrer og stimulerer børns læring. Det skal ske i respekt for, at børnene selv skal være aktive i deres læringsproces, og at leg er en dominerende del heraf.
Læring sker i et tæt samspil med barnets nære relationer til andre børn, og at barnets oplevelse af selvværd er vigtigt for barnets læring. Børnene skal derfor mødes af anerkendende og troværdige voksne, som motiverer, understøtter og udfordrer den enkeltes udviklings- og læringsmuligheder med udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og potentialer. Børnene skal sikres mulighed for succesoplevelser med egen læring og føle sig værdifulde i et kulturelt og socialt fællesskab.
I et tæt samspil med nære relationer, sikrer jeg i pasningsordningen de små børns læring ved, at:
Et læringsmiljø for børn i 0-3 år adskiller sig ikke væsentligt fra et læringsmiljø der er målrettet børn fra 3 til 6 år det er de samme definitioner der gælder.
Det der er vigtigt når vi tænker på de mindste og læring er at tænke, små børn er lig med små skridt.
Når jeg skaber læringsmiljø vil jeg tage højde for hvad et lille barn kan modtage og hvor længe det er i stand til at modtage. Jeg vil hele tiden være opmærksom på barnets nonverbale signaler. Det er her jeg kan aflæse hvor vi(forældrene og jeg) skal sætte ind og hvor vi skal stoppe.
Vi(forældrene og jeg) har ansvaret for rammerne omkring børnenes læring. Der skal tilbydes gode læringsrum for børnenes alsidige udvikling – både personlighedsmæssigt, socialt, intellektuelt og fysisk. Læring skal ske i en tryg og rar atmosfære præget af glæde og omsorg. Der skal være mulighed for fordybelse og engagement, og at afprøve nysgerrighed og at øve sig ud i en bred vifte af udviklende aktiviteter. De fysiske rammer skal virke inspirerende og motiverende.
Copyright © All Rights Reserved